Sunday 15 April 2012

Kata-kata cinta....

Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Surah Ali-Imran 3: Ayat ke 31

Cinta Lahirkan Ketaatan

Daripada Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : " Demi Allah yang jiwa ku di tangan-Nya tidak beriman seseorang kamu sebelum aku menjadi orang yang lebih dikasihinya daripada bapanya dan anaknya."

(al-Bukhari dan Muslim) ; Rujuk Mukhtasar Sahih al-Bukhari 14, Mukhtasar sahih Muslim 23)

Orang-orang yang keras hati tidak akan mengenal kasih sayang, kurang peka perasaan, lagi tipis perikemanusiaannya. Berbeza halnya dengan orang yang dikurniakan Allah SWT dengan hati yang lembut, penuh kasih sayang lagi penuh kemurahan. Rasulullah SAW contohnya dikenali sebagai seorang yang penuh kasih sayang dan lembut hatinya.

Sudahkah kita berusaha mengamal dan mencontohi sikap baginda yang sangat terpuji itu hingga cinta kita pada Rasulullah bukan sekadar cinta buta, tapi cinta yang melahirkan ketaatan pada Allah SWT dan sikap mulia dalam kehidupan kita sehari-hari? Jika direnung, tidak wajar kita mengatakan bahawa kita mencintai Rasulullah sedangkan dalam kehidupan seharian, kita sering melanggar nasihat-nasihat baginda?

Kecintaan kita pada baginda selama ini cuma cinta bersahaja, bukan juga cinta biasa sebagaimana cinta kita kepada anak-anak atau manusia yang lain. Sedangkan kecintaan Rasulullah pada kita umatnya amat mendalam dan luar biasa, disebut-sebut oleh baginda hingga nafas yang terakhir!

Cintai Allah

Mencari cinta Allah dan Rasulullah? Kita kena berusaha untuk mengenali Allah SWT dan Muhammad SAW. Apabila kita kenal siapa Allah SWT dan Muhammad SAW insya Allah dengan izinNya hati kita akan cuba menurut segala ajaran yang disampaikan oleh Muhammad SAW yang diperintahkan oleh Allah SWT. Ini adalah salah satu tanda cinta kepada baginda dan Allah SWT. Hingga ada sabda nabi mengatakan:
Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.} [Surah Aali Imran: 31].
Maknanya segala kewajipan yang ditentukan ke atas umatnya mesti ditunaikan walau dalam keadaan macam mana sekali pun seperti sakit, sibuk, dalam perjalanan dan lain-lain lagi. Menjauhi perkara yang dilarang dan mendekatkan diri kepada setiap kebaikan.
Memuja-muji Allah SWT dan berselawat ke atas baginda beserta keluarganya.
Hasil daripada kita mengingati dan merindui. Cuba biasakan diri untuk mengamalkannya walaupun sedikit cuma insya Allah kita akan terbiasa walau dalam keadaan macam mana pun.

No comments:

Post a Comment