Thursday 7 March 2013


Sosial Bab 3

Sistem organisasi dan persekitaran kerja.

-         Pengorganisasian diiktirafkan sebagai penyusunan sumber-sumber organisasi dalam bentuk kesatuan dengan cara yang berkesan agar matlamat dan objektif yang dirancanga dapat dicapai.

-         Ia menentukan cara bagaimana matlamat tersebut akan di capai dengan meletakkan peranan serta tugas setiap ahli dan kaitan diantara mereka.

Jenis-jenis organisasi.

Terbahagi kepada 2 :

1.     Organisasi Formal.

-         Ciri Outoritotif yang mutlak kepada pihak pengurusan.
-         Kewibawaan atau kuasa diperolehi berdasarkan hirarki dalam pengurusan kuasa mutlak dimiliki oleh pegawai atasan.
-         Proses membuat keputusan mengikut jabatan.
-         Ia mementingkan daya pengeluaran dan keuntungan.

2.     Organisasi Tidak formal.

-         Ciri outokratik jenis tergambar.
-         Keputusan dibuat berdasarkan pertanyaan nilai.
-         Ia mementingkan keuntungan social dan berperikemanusiaan.
Konsep matlamat.

1.     Ia adalah satu objektif yang ingin dicapai oleh seseorang,kumpulan atau organisasi.
2.     Merupakan pendorong utama kepada semua.Bentuk tingkah laku dan penentu kepada 


bentuk operasi semua peringkat terbahagi kepada 2 :

-         Matlamat rasmi.
-         Wujud ideal.
-         Matlamat-matlamat yang perlu dipenuhi sehingga tercapai matlamat rasmi.

3.     Matlamat biasanya tetap namun boleh berubah mengikut perkembangan.

Terdapat 3 faktor yang menyebab perubahan iaitu :

-         Anjakkan Matlamat.
-         Penggantian matlamat.
-         Kepelbagaian matlamat.

Penilaian matlamat.

1.     Ia dapat membantu pihak pengurusan menyusun strategi untuk meningkatkan prestasi organisasi
.
2.     Penilaian tersebut melibatkan 2 faktor :

-         Keberkesanan.
·        Apabila matlamat yang dicapai dapat diimbangi kos pengeluaran.
-         Kecekapan.
·        Apabila Berjaya memperolehi hasil dan mencapai matlamat yang telah ditetapkan.

Perhubungan struktur sistem dan matlamat.

-         Matlamat dan matlamat struktur sistem.
-         Struktur yang mudah tetapi dapat memenuhi matlamat adalah yang terbaik.
-         Pilih struktur yang sesuai untuk melakukan tugas.
-         Bentuk struktur sistem mengambil kira kegiatan untuk mencapai keputusan yang terbaik.
-         Sistem yang sesuai dan betul menghasilkan matlamat dan hasil yang terbaik.

Diskripsi dan spesifikasi kerja.

-         Diskripsi kerja adalah penyataan bertulis yang menerangkan bidang tugas bagi sesuatu jawatan bagaimana dan mengapa ia dilakukan dan lebih focus kepada kerja itu sendiri berdasarkan skop persekitaran dan sesuatu pekerjaan.
-         Spesifikasi kerja lebih fokuskan kepada pekerjatermasuklah kelayakkan dan kemahiran minima diperlukan untuk menjawat satu jawatan.
-         Kedua-dua perkara diatas amat penting kepada seseorang pengurus untuk memilih dan melatih pekerja.

No comments:

Post a Comment